Het Bedrijf Vieveen Sate
Home Het Bedrijf De Producten Informatie Email

Het Team van Vieveen Kipsaté dat dagelijks uw kwaliteitsproducten maakt.

'Saté hoort in top tien van snacks'

STOMPWIJK – Satéproducent Bert Vieveen hecht aan een hoge kwaliteit van leven. Want: 'Het leven is maar kort.' Maar ook als ondernemer vindt hij kwaliteit belangrijk. 'Ik wil proberen saté in de top tien van best verkochte snacks te krijgen.' Een reportage over Vieveen Kipsaté in Stompwijk, bij Leidschendam.

Hoe het begon

Toen Bert Vieveen 25 jaar geleden zijn zaak begon, was de snack in de snackbar flink in opkomst. 'Wat dat betreft had ik mijn tijd mee,' vertelt Vieveen. 'Ik werkte in de jaren'70 als poelier en stond veel op de markt. Op een gegeven moment wilde ik graag voor mezelf beginnen. In Den Haag had je destijds veel gespecialiseerde snackfabriekjes. De één maakte kroketten, de ander bamiballen. Een leuke tijd was dat. Later werden al die bedrijfjes overgenomen of weggeconcureerd door de grote snackproducenten. Maar ik heb wel eens het idee, dat voor die bedrijven vooral de omzet telt en niet de kwaliteit.'
Vieveen is één van de weinigen die zich nog op één enkel product richt, Kipsaté. 'Voordeel is dat je al je energie in één product kunt stoppen. Nadeel is dat je kwetsbaar bent. Als het een tijdje wat minder gaat, is er geen ander product waar je omzet vandaan kunt halen. Maar ik lever liever één product van goede kwaliteit. En het feit dat ik dat nu al 25 jaar doe, geeft wel aan dat mijn saté nog steeds in trek is.'
Vieveen begon destijds door contact te leggen met een kippenslachterij die hem producten levert. Samen ontwikkelden ze een kruidenmix speciaal voor Vieveen's Kipsaté. Met diezelfde slachterij en diezelfde kruidenmix werkt Vieveen vandaag nog. 'Die kruidenmix is qua smaak aangepast op een breed publiek. Niet te heet dus.'
De eerste sateetjes werden geregen in de garage achter het huis. Tegenwoordig staat er een bedrijfsruimte op het industrieterrein van het dorpje Stompwijk, onder de rook van Leidschendam. Vieveen heeft een stuk of zes fulltimers in dienst en een aantal parttimers. Twee man snijdt en marineert de kipfilet. De rest rijgt de kip aan de satéstokjes. Met de hand.
'Dit is een ambachtelijk bedrijf,' vertelt Vieveen. 'Ik zeg wel eens: de eenvoud is mijn succes. Er gebeurt verder niks met het vlees, behalve snijden, kruiden en rijgen. Een deel wordt ingevroren, een ander deel gaat vers naar de afnemers. Een korte productielijn dus. Er is ook niks geheim aan. Iedereen mag het zien.'

Eerlijk en ambachtelijk

Omdat hij al 25 jaar met dezelfde slachterij werkt, weet Vieveen precies waar zijn kip vandaan komt. 'In deze tijd, met de dioxinecrisis en al die veeziektes, is het belangrijk dat je weet waar je product vandaan komt. Ik werk alleen met Nederlandse kip en weet precies waar die kippen gehouden worden en wat ze eten. Dat zou iedereen moeten weten. Want alleen dan kun je aan klanten een veilig product garanderen. 'Vieveen wijst op de opkomst van ambachtelijke en biologische snacks.
Er zijn natuurlijk goedkopere manieren om saté te produceren. Daar is Vieveen zich zeker van bewust. 'Je betaalt een paar kwartjes meer voor de saté, maar de klant proeft het wel. Je kunt goedkoop vlees importeren uit het Verre Oosten. Maar je weet niet waar dat vlees vandaan komt en hoe het met de hygiëne is gesteld. Daarbij wordt dat vlees bevroren aangevoerd, ontdooid, verwerkt en weer ingevroren. Dat komt de smaak niet ten goede. Soms wordt het vlees ook met vocht geïnjecteerd, maar dat vocht gaat allemaal verloren tijdens het bakken en dan krijg je een droog stukje vlees. Die slechte saté maakt de markt kapot. Want als een klant een keer een slecht sateetje heeft gehad, dan neemt 'ie de volgende keer beslist iets anders.'
Vieveen vindt het jammer dat saté een ondergewaardeerde snack is. 'Het zou veel beter verkocht kunnen worden, als er meer aandacht zou zijn voor de kwaliteit van het vlees. We moeten proberen de saté naar een hoger plan te tillen. Ik wil proberen de saté in de top tien van best verkochte snacks te krijgen.'

Kleine bedrijven, grote bedrijven

Vieveen vindt het jammer dat sommige groothandels niet méér aandacht hebben voor de kwaliteit van de producten die ze verkopen. 'Meestal is de prijs belangrijker. Vanwege de kortingen betrekken ze dan al hun producten van één fabrikant. Of ze hebben een eigen label.' Maar sommige groothandels vinden de kwaliteit gelukkig wel belangrijk.
Vieveen vindt dat hij zich met zijn kleinere zaak flexibeler kan opstellen naar zijn afnemers. 'Als een snackbar mij opbelt omdat hij eerder door z'n voorraad heen is en graag tussendoor beleverd wil worden, dan kan ik zo iemand altijd in m'n schema passen. Ik verzorg namelijk zelf ook transport. Bij de groothandel moeten ze maar afwachten wanneer die weer in de buurt is. Ook in het weekend ben ik in geval van nood bereikbaar. Vieveen is zich bewust dat hij, in tegenstelling tot de grote snackproducenten, weinig naamsbekendheid heeft. 'Meestal ga ik zelf met dozen saté langs snackbars en cafetaria's. Vooral in m'n begintijd deed ik dat veel. Maar het is soms moeilijk om mensen te overtuigen van je product. Dan hebben ze al een saté en ach, die loopt toch niet zo…. Meestal laat ik dan wat achter om te proeven en dan gaan ze wel overstag. Vaak gaat de saté dan ook weer lopen. Op deze manier heb ik een heleboel vaste afnemers gekregen, soms al 25 dezelfde. Als de zaak wordt verkocht, wordt de nieuwe eigenaar vaak ook weer klant.
Nu, na 25 jaar, heeft Vieveen nog steeds plezier in z'n werk. 'Natuurlijk is het wel eens vervelend, al die regeltje tegenwoordig. Bijvoorbeeld omtrent de hygiëne. Aan de andere kant moet je gewoon zorgen dat je alles in orde hebt en je er verder niet te druk om maken. Je moet plezier hebben in wat je ook doet. Ik zeg wel eens: Het leven is een feest, maar je moet zelf de slingers ophangen.'

Copyright © 2000-2001 Vieveen Sate. Alll rights reserved